Geschiedenis Virgo

De “Virgo”genoemd naar een schip dat gezonken is voor de kust van Vlieland, is een sloep, die wij destijds in 1990 uit de haven van Vlieland hebben gevist waar hij bijna gezonken was. Aangezien deze sloep daar al zolang lag wist niemand meer van wie dat oude bootje nou eigenlijk was. Een scheepstimmerbedrijf in Leeuwarden zag wel heil in het opknappen van deze sloep, waarvan eigenlijk alleen de romp nog in goede staat was. Tijdens het restaureren van de sloep, bleek al gauw dat het om een echte authentieke sloep ging, die minstens 100 jaar oud was en vroeger gediend had als reddingsboot aan boord van een walvisvaarder. Na dit opknappen zijn we toen met een groep meiden begonnen met roeien en dat ben ik blijven doen, totdat ik ging verhuizen naar Ameland en wel moest stoppen met roeien, omdat er hier geen roeisloep was.

Gelukkig, nog geen twee jaar later lag “mijn” sloepje te koop op Vlieland en had ik de mogelijkheid deze te kopen.Vanaf Vlieland ging de sloep naar Harlingen en daar vandaan naar Ameland. Helaas had de vorige eigenaar de dolboorden eraf gezaagd, om als motorbootje te gebruiken, waardoor de sloep eerst weer opgeknapt moest worden. Al snel waren er een aantal enthousiaste Amelandse meiden, die graag wilden gaan proberen te roeien. Maar voor het zover was moest de sloep geverfd worden en deze meiden wilden wel helpen met deze enorme klus. Voorjaar 2001 was het zover de “Virgo” was roeiklaar en gelukkig kregen we direct een plaatsje in de jachthaven. Vanaf die tijd zijn we gaan roeien en nog altijd roeien we met nagenoeg dezelfde groep, als waar we destijds mee gestart zijn.