Historie Roeivereniging Ameland

Om een en ander een wat formelere status te geven, hebben we in maart 2003 een vereniging opgericht; Roeivereniging Ameland. Met Jelleke Groenewold als secretaris en Erica Metz als penningmeester en Françoise Baudoin als voorzitter.

In 2004 kregen een aantal mannen de kans “ de Zaanse Schoone” te kopen, maar ook zij hadden het nodige werk met het opknappen van deze sloep voor deze in een perfecte staat roeiklaar in de haven kon worden gelegd. Afgelopen zomer tijdens het bootwateren in Hollum is deze sloep gedoopt met de naam “”Haal An Antje” en aangezien de dames nooit een officiële doop hebben gehouden, werd besloten de nieuwe riemen van de “Virgo” meteen ook maar te dopen. Nou tot zover een stukje nog niet zo’n legendarische geschiedenis van de start van een vereniging met inmiddels een groot aantal leden, die allemaal besmet zijn geraakt met het roeivirus, dat een aantal jaren alleen op Vlieland en Terschelling heeft rondgewaard, maar nu ook Ameland gepakt heeft.